Overwegverlichting

45 x per minuut knippert de overweg

Aan de overwegverlichting is nogal wat gewijzigd de laatste jaren. ProRail was op zoek naar een betere verlichting voor de overwegen. Bij AKIīs en AHOBīs bestond de verlichting uit gloeilampen. Nu worden op de overwegen de gloeilampen in de rode lampen vervangen door LED-units. de lichtopbrengst van de 258 LEDīs is bijzonder groot. Voordeel van de LEDīs is dat ze onmiddellijk op volle lichtsterkte branden, en ook onmiddellijk volledig uit zijn als de spanning weg is. Hierdoor geven ze een groter flitseffect, terwijl de gloeilampen nagloeien. De lichtopbrengst is groter, en LEDīs kunnen in tegenstelling tot gloeilampen eigenlijk niet stuk gaan.
Ook in de kleine lampjes op de spoorbomen worden de gloeilampjes vervangen door de LED-units. Bij onderhoud en vernieuwing worden de gloeilampen vervangen. De LEDīs stralen helder ROOD licht uit. Het is dus aan de ene kant niet meer nodig om een rode lens voor de LED-unit te plaatsen. Om het uiterlijk toch niet aan te tasten bij de gedoofde lampen blijft de rode lens gehandhaafd. Deze wijze van verlichting is een van de maatregelen die NS Railinfrabeheer doorvoert om overwegen veiliger te maken. De witte lampen van AKIīs blijven gloeilampen. Hoewel witte LED's inmiddels ook volop verkrijgbaar zijn, worden de AKI's thans omgebouwd tot (mini)AHOB's en zullen ze binnen afzienbare tijd verdwenen zijn. Inmiddels zijn ook LED-seinen vrijgegeven en op diverse plaatsen in Nederland langs het spoor geplaatst, zoals in o.a. in de tunnel van Barendrecht, rondom Breukelen en Woerden.

Hoewel de LED's fel rood licht uitstralen is de kunststof lens voor de LED's ook nog steeds ROOD, zodat ook in gedoofde toestand de overweg er vertrouwd ROOD uitziet.