REVISIE-NIEUWS
Deze pagina beschrijft in chronologische volgorde het verloop van de revisie van de mP Jules (voorheen mP 3032).

 

5 maart 2003
De firma Eurailscout heeft besloten de mP Jules te laten reviseren voor nog eens minimaal 7,5 jaar inzet. Eurailscout geeft hiervoor het revisiebedrijf Tilburg (NedTrain Refurbishment & Overhaul) opdracht, die in samenwerking met Revisiebedrijf Haarlem de revisie zal uitvoeren. De meettrein zal op 8 juli 2003 worden overgebracht naar Tilburg, en zal tot 1 september 2003 niet inzetbaar zijn. De Jules zal tijdens de revisie een geheel ander uiterlijk krijgen. Nog niet is bekend wat, maar de trein wordt in ieder geval geel, en krijgt, evenals de UFM120 een Eurailscout-look. Het vaste treinpersoneel van de mP Jules zal zelf over een ontwerp gaan nadenken.

De hoofdreden voor de revisie is levensduurverlenging. Hiervoor worden de draaistellen en de bak afzonderlijk gereviseerd. Tevens zal van de gelegenheid gebruik worden gemaakt enkele wijzigingen aan te brengen. De volgende zaken worden onder andere meegenomen:

-  Inbouw van airconditioning in de trein, inclusief de cabines
-  Inbouw van intermitterende dodeman
-  Inbouwen van GSM-Rail meetapparatuur
-  Inbouwen van GSM-Rail treinapparatuur
-  Inbouw Automatische RitRegistratie (ARR)

 

7 juli 2003
Direct na de vertraagde indienststellingsmetingen op het van nieuwe beveiliging voorziene baanvak Nijmegen-Arnhem wordt de Jules om 22:45 uur door grootmeester Ab overgebracht naar Nedtrain Tilburg. Aankomst ca. 23:40 uur

8 juli 2003
Kleur van de trein: De treinkleur zelf is inmiddels al vastgesteld en dat wordt dezelfde kleur geel als de UST96. Voor de kleurkenners onder ons is het kleur NSC S 0585-Y20R (voorheen kleur 0090-Y20R). Tilburg vraagt of de draaistellen en het dak net als bij de UST96 ook donkerblauw moeten? Nooit geweten dat het blauw was bij die trein. De draaistellen van de Jules worden toch maar gewoon zwart. Het dak blijft donkergrijs, zoals voorheen.

10 juli 2003
De bak is inmiddels van de draaistellen gehaald. De draaistellen staan gereed voor transport later vandaag naar Haarlem.

De bak zelf staat in de H1-loods (gebouw 56) en wordt ontdaan van alle componenten.

De nieuwe pantografen en stroomafnemers liggen al klaar

 

24 juli 2003
Er wordt hard gewerkt aan de bak. De draaistellen staan in Haarlem en worden rond 31 juli al weer terugverwacht. Er zijn daar geen bijzonderheden aangetroffen.

De bak zelf wordt grondig onderhanden genomen. Nieuwe kabelleidingen worden getrokken voor de nieuwe trein- en meetsystem, zoals GSMR, en ATB-NG-meetsysteem.

De oude bestickering wordt verwijderd. Goed te zien is hoe grijs de nieuwe Jules in 1991 eigenlijk nog was. Hiernaast het oude nummer 3825, dat op de nieuwe Jules niet meer terug te vinden zal zijn. Ook het "Hz"-embleem is er al af gepeuterd.
De batterijkast onder de trein, met daarin 4 van de 8 kisten met cellen, op een verrijdbaar frame. De rechterkist blijkt al defecte batterijen te bevatten. Vervangen door andere typen cellen brengt nogal wat consequenties met zich mee, daar het een veiligheidsonderdeel van een trein is, en bovendien zouden dan nieuwe kisten en frames moeten worden ontworpen. Later zou blijken dat alle batterijen zodanig slecht waren dat reviseren niet meer mogelijk is. Alle batterijen worden dus vervangen door nieuwe. Dure grap! Design Engineer Elektrotechniek Wim van der Vaart (links) bespreekt met de Project manager Locomotive Group Pieter van Moerkerk de mogelijkheden voor het oplossen van het batterij-probleem. Besloten wordt om de batterijen te reviseren. Defecte cellen worden vervangen.
De rijcontroller is vervangen, alsmede alle hoogspanningscomponenten, schakelaars, snelschakelaar Diverse meters zijn weer vervangen
Een deel van de weerstanden die weer op het dak moeten worden geplaatst. Daar wordt echter mee gewacht totdat het dak gereed en geverfd is.
Alle front- en sluitseinen zijn alweer vervangen

1 augustus 2003
De Jules staat inmiddels weer op zijn eigen, geheel gereviseerde draaistellen. De Jules is verplaatst naar de schuurloods.

Christ Vermetten (rechts) en Brahim Ouali hebben beloofd er een mooie nieuwe trein van te maken. Christ reinigt de trein, voordat de trein compleet geschuurd gaat worden.
Foto: NedTrain Tilburg Foto: NedTrain Tilburg
Foto: NedTrain Tilburg Foto: NedTrain Tilburg

11 augustus 2003
En hier het resultaat. Nu de bestickering en het logo nog.


De vers gespoten Jules in de spuithal. Foto: Ab Hendriks

18 augustus 2003
Vandaag wordt de belettering afgerond. De firma GRIM heeft het door het Jules-personeel zelf ontworpen ontwerp uitgevoerd.

Het vooraanzicht is eigenlijk niet gewijzigd. Wel zijn de schijnwerpers vervangen door nieuwe Hella-halogeen-lampen. Deze hebben meer lichtopbrengst dan de oude, en zijn voorzien van 2 gloeilampen per lamp.

26 augustus 2003
De trein is de eerste trein in Nederland die wordt voorzien van GSMR-treinapparatuur. In de toekomst zal iedere trein hiervan moeten zijn voorzien want het huidige Telerail-communicatiesysteem zal over enkele jaren worden verlaten. Vandaag worden tevens twee nieuwe isolatieversterkers ingebouwd, die het ATB-meetsignaal scheiden van het ATB-signaal voor de trein zelf.

27 augustus 2003
De trein wordt voor het eerst naar buiten gereden en opgebouwd. Er zijn wat problemen met de snelschakelaar. De proefritten kunnen dus helaas nog niet plaatsvinden.

28 augustus 2003
De snelschakelaarproblemen zijn vandaag pas in de middag opgelost. Tussen 16:00 en 20:00 uur vinden de proefritten plaats. Hierbij worden nog enkele zaken geconstateerd, die ervoor zorgen dat de trein helaas nog niet wordt vrijgegeven. Er wordt vanavond nog doorgewerkt, maar de trein kan vandaag helaas niet meer naar Amersfoort.

29 augustus 2003
Eindelijk de Jules wordt omstreeks 15:00 uur vrijgegeven. Via een omweg (Tb-Ht-Nm-Ah-Zl-Amf) wordt de Jules naar Amersfoort overgebracht. Tijdens de rit wordt het ATB-meetsysteem getest.

1 september 2003
De meetsystemen worden, zoals na elk werkplaatsbezoek, getest en gekalibreerd op het ATB-spoor (spoor 31) te Amersfoort.

Het ontwerp:
Al vanaf het begin stond vast dat de trein niet meer zou worden zoals ie was. De trein zou weer geheel geel worden, evenals de overige Eurailscout-treinen. Als basis is genomen de UFM120, die eigenlijk de eerste trein is met een specifieke Eurailscout-look. Op de Jules is een dergelijke paars-blauwe band dus aan beide kanten terug te vinden. Uiteraard is het Eurailscout-logo terug te vinden met de bedrijfsnaam en de naam en het telefoonummer van de trein.
Het front van de trein wilden we ongewijzigd laten. De rode buffer is toch een duidelijk teken voor reizigers op het perron dat er een niet-reizigerstrein aankomt.
Om de trein toch iets extra's mee te geven is het idee ontstaan om langs de gehele zijkant een maatstreepverdeling aan te brengen. Het bleek goed uit te pakken als de streepverdeling een exacte meter-verdeling werd. Tussen de grote strepen zit nu dus een meter. De kleine streepjes zitten dus 10 cm uit elkaar. Het geeft de trein toch een idee van een "meet"-trein. Een leuk detail is dat de maatstrepen beginnen exact boven de ATB-spoel aan de rechterzijde van de trein. Bij indienststellingen kunnen we dus bij storingen of iets dergelijks altijd langs de trein teruglopen, langs onze eigen 26 meter lange lineaal, en een storingslocatie aangeven ten opzichte van een seinpaal, of bovenleidingportaal, of Es-las bijvoorbeeld.

Tot slot is er in de Eurailscout-kleuren nog aangegeven wat de trein zoal meet. De blauwe en paarse banden lopen langs de meetlat, en hebben het bijschrift "ATB" en "Radio coverage". De term Telerail is niet meer geheel dekkend, en GSMR komt eraan, dus met Radio-coverage is het in een woord aangegeven. ATB betekend in de toekomst zowel ATB-EG als ATB-NG.

Hiermee eindigt dit revisie-weblogboekje. Over 7,5 jaar volgt de volgende.
Tot slot natuurlijk wat foto's van de nieuwe Jules.

Klik voor een vergroting

Einde