Werkbezoek
Foto's: M.R. Pieters

Collega Maarten Jansen belde op om te vertellen dat er een werkbezoek was georganiseerd, waarbij de politieke partij GroenLinks een werkbezoek zou brengen aan Eurailscout. De datum was niet zeker en ook was tot het laatste moment niet zeker welke personen er aanwezig zouden zijn. Uiteindelijk hoorden we 15 januari dat het werkbezoek op maandag 20 januari zou plaatsvinden. In de ochtend zou GroenLinks een bezoek brengen. Daar het de laatste dag voor de Tweede Kamerverkiezingen was, was er een heel mediacircus bij. Diezelfde middag zou de minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Roelf de Boer (Lijst Pim Fortuyn) een werkbezoek brengen, samen met de topdirectie van ProRail en Strukton Railinfra.
Omdat de UFM120 (de meettrein voor de bovenbouw) in die week defect raakte ontstond het idee om de UFM120 door de Jules te laten trekken. Inmiddels werd hard gewerkt om de UFM120 weer te herstellen. In het weekend van 18 januari 2003 was de UFM120 inderdaad weer hersteld, en kon dus zelfstandig rijden. Omdat het aantal personen wat op de UFM120 meekan niet zo groot is, is toch besloten om de Jules en de UFM120 gecombineerd te laten rijden. Het gezelschap kon op deze manier over de twee treinen worden verspreid.

Maandag 20 januari 2003

De Jules staat in Utrecht, en de UFM120 nog in de werkplaats te Zutphen. De Jules werd om ca. 9:40 uur voorgebracht op spoor 8b te Utrecht. De UFM120 zal enkele minuten later uit de richting Arnhem aankomen, en met de Jules combineren met de Jules. Na de remproef stond de trein gereed voor ontvangst van de delegatie. Omdat de laatste berichten waren dat niet de lijsttrekker van GroenLinks zou komen, maar de nummers 2 en 3 van de lijst (respectievelijk Marijke Vos en Wijnand Duivendak), waren we verbaasd toen toch Femke Halsema als eerste de roltrap kwam afgedaald. Het gevolg was groot. Er was een groot aantal mensen meegekomen, waardoor we blij waren dat we 2 treinen bij ons hadden. Naast GroenLinks was Strukton vertegenwoordigd, alsmede een journalist en fotograaf van de Volkskrant, en een televisieploeg van RTL-Nieuws. Hoe het is gelukt weet ik niet, maar alle aanwezig wisten zich toch in de UFM120 te proppen. De filmploeg wilde graag een shot nemen van de wegrijdende trein, dus we reden even een paar meters op het spoor 8b heen en weer.
Om 10:28 vertrek richting Gouda. Iedereen zat in de UFM120, Alleen Ab en ik waren in de Jules, die voorop reed richting Gouda. Om 10:51 uur kwamen we daar aan op spoor 11.


Voor het eerst samen op pad. De meettrein UFM120 van Eurailscout staat gecombineerd met de meettrein mP Jules op spoor 8b te Utrecht Centraal.

In Gouda stapte het hele circus uit. Terwijl Ab Hendriks en Dick Kosters de treinen splitsen om de Jules om te laten rijden voor de terugrit naar Utrecht, werden er diverse gesprekken gehouden tussen personen van Eurailscout, Strukton en GroenLinks. Ook werd een interview afgegeven door Halsema op spoor 11, welke diezelfde avond in het 18:00 uur RTL-Nieuws zou worden uitgezonden.


Ab Hendriks kijkt toe hoe collega Dick Kosters de treinen splitst

De geluidsman van de cameraploeg komt met zijn microfoontje de UFM120 uit, en bereidt vervolgens een interview voor, dat GroenLinks
zal gaan houden.

Een interview op spoor 11, waarin Femke Halsema haar wens uit een parlementaire enquête te houden naar de toestand op het Nederlandse Spoor. Op de achtergrond komt de Jules alweer aan om te combineren met de UFM120 voor de terugreis.

Produktieleider Maarten Jansen van de UFM (rechts) in gesprek met Eric van der Oest van bureau voor communicatiemanagement en public affairs Pauw Sanders Zeilstra Van Spaendonck, kortweg PSZVS.

Produktieleider Maarten Jansen van de UFM120 in gesprek met de nummer 3 van de lijst GroenLinks, Wijnand Duivendak, woordvoerder Vervoerszaken

Toen de Jules weer met de UFM120 was gecombineerd was het tijd voor koffie. Inmiddels was die koffie in de Jules aanwezig. Toen ontstond het idee om de aanwezigen in de Jules te laten terugrijden naar Utrecht. Dan hadden ze ook een beeld van de tweede meettrein. Zo gezegd, zo gedaan. Op 2 bemanningsleden van de UFM120 na, stapte iedereen in de Jules in, en vertrok de trein om 11:28 uur weer terug naar Utrecht.

Het gezelschap had inmiddels in de meetruimte plaatsgenomen en zette daar het gesprek voort. De filmploeg zat bij Ab voorin en maakte daar opnamen uit de rijdende trein. Ter hoogte van Oudewater nodigde ik Femke uit om ook eens voorin te kijken, en onmiddellijk liep ze mee naar voren. In de cabine legde ik kort uit wat de meettrein Jules voor werk deed, zonder in technische details te treden. Oprecht geïnteresseerd bleef ze de gehele terugreis in de cabine zitten, en babbelde met Ab over het machinist zijn.


Machinist Ab Hendriks in gesprek met Femke Halsema op de terugreis naar Utrecht


Na aankomst in Utrecht op spoor 15a stapte het gehele gezelschap uit, en moesten we snel naar het opstelterrein om de volgende rit voor te bereiden. Eerst werd de Jules opnieuw omgerangeerd.  Na de lunch vertrok de trein weer naar het station, ditmaal naar spoor 4b, om daar de volgende delegatie te ontvangen. Dit keer geen media-aandacht. Aan boord van de UFM120 stapte in de minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Roelf de Boer, samen met de topdirectie van ProRail en Strukton. De reis zou gaan naar Rotterdam Centraal. Daar stapte het gezelschap uit, en verliet de minister het station richting taxistandplaats, daar zijn chauffeur vastzat op de A12. De rest van de delegatie ging in de Jules mee terug. De treinen werden gesplitst, maar gingen afzonderlijk naar Utrecht. In de Jules werd nagepraat over de politieke zaken, die aan de orde waren geweest.

's-Avonds uiteraard naar het RTL-nieuws gekeken, en er waren leuke beelden over deze dag te zien. Met dank aan mijn broer Rolf Pieters voor de screenshots uit het RTL-Nieuws

Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur
Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur
Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur
Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur
Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur Screemshot uit het RTL-Nieuws van 20 januari 2003, 18:00 uur

 

En hier het artikel dat dinsdag in de Volkskrant stond.

Bron: De Volkskrant, Dinsdag 21  januari 2003

Femke Halsema in de cabine van de ATB/Telerail-meettrein mP Jules

GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema maandag in de bestuurderscabine van een onderhoudstrein op het traject Gouda-Utrecht.                                                         Foto Raymond Rutting - De Volkskrant
Halsema treft het met inspectie van spoor
GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema reed op de laatste campagnedag mee op een onderhoudstrein van NS. Rails en bovenleidingen blijken in slechte staat. En dat is koren op de molen van Halsema.

Van onze verslaggever
Harry van Gelder
GOUDA/UTRECHT

Mooier kan de inspectietocht van het spoor niet beginnen voor GroenLinks. De partij wil aantonen dat het spoornet er beroerd aan toe is, en eist een parlementaire enquête. En wat blijkt vlak voor de rit van Utrecht naar Gouda? Zelfs de onderhoudstrein (de Plasser & Theurer) is kapot en moet worden

getrokken door een andere trein. Desondanks snelt het gevaarte even later met 120 kilometer per uur over het spoor, op zoek naar oneffenheden.
   GroenLinks treft het wederom. De passagiers worden van links naar rechts geslingerd. "Dat hoort niet, maar  dit is vanwege de zachte ondergrond één van de slechte stukken spoor in Nederland", legt Maarten Jansen uit. Hij is produktieleider van Eurailscout, het bedrijf dat elk half jaar het hele spoornet doormeet op ligging en slijtage van rails en bovenleiding.
   Tijdens de rit van Gouda naar Utrecht blijkt er veel mis te zijn. Regelmatig slaan de meters rood uit. Dat betekent dat het spoor hersteld moet worden. "Maar dat gebeurt tegenwoordig lang niet altijd onmiddellijk", zegt Jansen.
   "De normen waaraan het spoornet moet voldoen, zijn niet
veranderd", verteld hij. "maar er wordt wel flink gediscussieerd over wat er vervolgens met de metingen moet gebeuren.". Jansen heeft de indruk dat er de laatste jaren steeds later wordt ingegrepen. In zijn woorden: "De interpretaties van de metingen zijn gewijzigd."
   Volgens de produktieleider is het Nederlandse Spoornet nog steeds veilig. "Je zou kunnen zeggen dat het is afgezakt van een acht naar een zeventje. Er gaan stemmen op om het naar een zes te laten afdalen, en het daar op te houden. Maar misschien is het goedkoper om het spoornet op het niveau van een acht te houden, omdat als je meer op zijn beloop laat, het spoor makkelijker en sneller slijt", filosofeert Jansen.
   Dat het spoornet niet altijd risicoloos is, blijkt een eindje verderop. Jansen toont op de monitor de slijtageplekken op de rails.
Voor slijtage is 6 millimeter de ondergrens. "Regelmatig meten we plekken met 11 of 12 millimeter. Een half jaar later blijkt er dan vaak nog niet aan gebeurd."
   "Is dat dan niet gevaarlijk?", wil Femke Halsema weten. "Dat

"Herstellen van rails gebeurt lang niet altijd onmiddellijk"

kan inderdaad tot gevaarlijke situaties leiden", zo geeft Jansen toe.
   De treinrit met de Plasser & Theurer is koren op de molen van GroenLinks. De partij afficheert zich graag als de partij van het spoor en wil de komende tien jaar 10 miljard euro in het openbaar vervoer

steken. "Je ziet dat het spoor verslechtert en je moet oppassen dat het niet verder afglijdt", zegt lijsttrekker Halsema.
   Onlangs kreeg Halsema steun uit onverwachte hoek voor deze stelling. Minister de Boer van Verkeer (LPF) gaf voor het eerst toe dat een extra impuls van één miljard euro nodig is om het spoor niet verder te laten vervallen.
   De GroenLinks-voorvrouw is verbijsterd over die uitspraak van De Boer. Mede hierom wil ze dat de nieuwe Tweede Kamer een parlementaire enquête instelt over de problemen bij NS. Halsema vermoedt dat de Kamer door de verkeer- ministers Netelenbos en De Boer stelselmatig verkeerde informatie heeft gekregen over het achterstallig onderhoud. "Er is verantwoording nodig. Anders leer je nooit van de fouten uit het verleden", zo stelt Halsema.